پیش فروش دناپلاس ایران خودرو آغاز شد | با ۳۵۰ میلیون دناپلاس سوار شوید (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسیدن به حقوق و دستمزد کارگران در مجلس بسیار سخت‌تر از جلسات شورای عالی کار است  ثبات قیمت‌ها در بازار میوه و تره‌بار مشهد از ابتدای سال ۲۱ درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بانوان هستند قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار امروز جمعه (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ تا هفت روز دیگر | برنامه دولت درخصوص کالابرگ چیست؟ (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت اشتغال در صنایع غذایی بی‌نظیر است پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد درپی قانون‌شکنى‌های متعدد لیست قیمت انواع میوه‌ در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | کاهش قیمت میوه محسوس‌تر می‌شود کشف کارگاه تولید آبلیمو و آبغوره تقلبی در محدوده بلوار شهید طرحچی مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تعطیلی طلافروشی‌های مشهد در ۱۵ اردیبهشت قطعی گاز و برق معضل کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور وام مسکن ۲ میلیاردی با اقساط نجومی | وام مسکن، مُسکن هم نیست، چه برسد به درمان! ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی ادعای رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم تکذیب شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

افت خودتحریمی در اقتصاد ایران

  • کد خبر: ۹۰۳۳۴
  • ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳
افت خودتحریمی در اقتصاد ایران
امیر روحپرور - روزنامه‌نگار

حتما شما هم شنیده اید که این روز‌ها هم زمان با آغاز مذاکرات، برخی مسئولان ارشد کشور خودتحریمی را مهم‌تر از تحریم‌های خارجی می‌دانند. واقعیت این است که فعالان اقتصادی یاد گرفته اند در اوضاع سخت با تحریم‌ها بسازند، کار کنند و جلو بروند، اما دراین میان این تحریم‌های داخلی بوده است که در خیلی مواقع چوب لای چرخ کسب وکار‌ها به ویژه تولید گذاشته است.

فکرش را بکنید، درحالی که دام پروری‌ها به خوراک دام نیاز دارند و دام‌ها گرسنه اند، رسانه‌ها از فاسدشدن حجم چشم‌گیری از خوراک دام در ورودی کشور خبر می‌دهند یا می‌شنویم ۳۶ کارخانه فقط در یک شهرک صنعتی مشهد گرفتار بانک، سرمایه، ضعف زیرساخت‌ها و... هستند و البته نمونه‌های فراوان دیگر.

بررسی دیدگاه‌های صاحب نظران نشان می‌دهد خودتحریمی جنبه‌های مختلفی مانند بروکراسی اداری، بخش‌نامه‌های ناگهانی و همراهی نکردن دستگاه‌های پول ستان با فعالان اقتصادی دارد، اما یکی از مهم‌ترین اشکال آن، واردات کالا‌هایی است که کالای مشابه و باکیفیت‌تر از آن داخل کشور وجود دارد که این معضل بلای جان تولیدکنندگان ایرانی شده و آسیب‌های فراوانی به همراه داشته است؛

بنابراین به نظر می‌رسد به موازات تلاش‌ها برای لغو تحریم خارجی، باید فکری هم برای حذف کارچاق کنان اقتصادی کرد، زیرا همان طور که فعالان اقتصادی بار‌ها اعلام کرده اند، ایجاد محیط مناسب برای کسب وکار ربط مستقیمی به تحریم‌ها ندارد.

پس دولت‌ها باید در مسیری حرکت کنند که فعال بخش خصوصی و سرمایه گذار با خیالی آسوده کسب وکارش را راه اندازی کند، اما متأسفانه همه می‌دانیم که محیط کسب وکار در اقتصاد ایران مطلوب نیست. امروز وقتی بخش خصوصی ایران از خودتحریمی حرف می‌زند، منظورش همین محیط نامساعد کسب وکار است.

خوشبختانه دولت تلاش گسترده‌ای را برای بهبود این وضعیت آغاز و امیدواری‌ها را بیشتر کرده است، اما دراین زمینه باید به نحوی عمل کرد که باتوجه به آفت‌های اقتصاد دولتی و نیز ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴، ضمن اتخاذ تمهیدات لازم برای مبارزه با هرگونه مظاهر فساد اقتصادی و کاهش دیوان سالاری، زمینه گسترش بخش خصوصی خلاق و البته متعهد را فراهم کرد تا در اقتصاد ایران به سهولت بتوانند نقش آفرینی کنند.

همچنین باید یادآوری کرد در اوضاع کنونی که اقتصاد کشورمان با مشکلاتی همچون تحریم ها، کاهش درآمد‌های نفتی، تورم، رکود، نقدینگی زیاد و بیکاری بر اثر بحران کرونا دست وپنجه نرم می‌کند، نسخه شفابخش همان نگاه به درون و استفاده از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های درونی با هم افزایی نیرو‌های متخصص و کاربلد است.

بی‌شک با نگاه به درون و احصای همه ظرفیت‌ها و قابلیت‌های درونی و همچنین آسیب شناسی مشکلات اقتصادی و همدلی مسئولان در همه اضلاع و ارکان ازجمله تولیدکنندگان و صنعتگران و نیز مردم، می‌توان زمینه رونق و رشد اقتصادی را به وجود آورد. اجرای سیاست‌های حمایت از تولید ملی و اقتصاد مقاومتی می‌تواند راهی مناسب برای رسیدن به مقصود باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->